hai assalammualaikum

Hisap Puting Sebagai Syarat je - Masa mengandung dah fikir dah takmau bagi anak hisap puting..sebab takut gigi jongang..hahaha..sebab anak buah den gigi jongang dah..lepas je keluar baby fariza sanggup ngempeng kan dia. Ngempeng tu apa??.. hahaha..ngempeng tu dia hisap puting breast ibu tak sedut susu pun. Sampai breast mommy terluka.



Tapi tak lama, sebab mommy pun dah penat duk pegang dia je, dengan hasutan mak suruh beli puting..hahhaa..dengar la..lepas tu pergi beli puting kosong yang jenis lembut. Baby ni tau, kalau keras dia tak mau..lembut macam puting breast mommy je dia nak. Jadi belila puting bentuk macam ni dekat littlewiz.com dekat setia alam.


Masa mula-mula beli, cubala bagi fariza puting kosong ni, dia susah nak hisap...pastu mr mafia cakap, bagi puting tu lepas dia kenyang. Okla kita pun dengar..Alhamdulillah..aikit-sikit dia dah pandai hisap.Apa nad buat, nad bagi hisap puting kosong masa dia nak tidur je. Sebab masa nak tidur fariza ni suka ngempeng..jadi alternatifnya bagila puting kosong ni.


Fariza ni bijak, sebab apa??. Dia macam tau mommynya tak suka, jadi masa tidur selepas beberapa saat dia tanggalkan puting tu sendiri..huhuhu..okla kan..tak lama.

Takde masalah pun nak hisap puting kosong ni. Fungsi bagi puting kosong ni sebab nak bagi bayi diam sebab " sucking reflex" atau " rooting reflex" bayi yang semulajadinya nak menghisap susu


Disini ada beberapa perbahasan mengenai Puting Palsu ini:
  • SIDS -  Ada kajian juga menunjukkan bahawa SIDS atau Sindrom Kematian Bayi Mengejut dapat dielakkan apabila bayi diberi puting kosong ini kerana bayi yang tidur dengan puting kosong ini tidak boleh tidur terlalu lena kerana dihalang oleh refleks menghisap susu itu tadi. Ini menghalang daripada bayi berhenti bernafas seperti yang berlaku pada penghidap SIDS. 
  • Lebih baik dari menghisap ibu jari - Ada juga pakar berpendapat, adalah lebih baik apabila bayi menghisap puting kosong daripada ibu jari mereka sendiri kerana habit menghisap ibu jari lebih susah dibuang daripada puting kosong. 
  • Puting bayi elok untuk Bayi Pramatang - Ada sesetengah hospital menyarankan bayi yang lahir pra-matang akan membesar dengan lebih baik
  • Puting boleh mengurangkan tekanan pada bayi - Ada sesetengah pendapat puting bayi akan menenangkannya apabila berpindah kesesuatu tempat yang baru.                                                                                                                                                Tetapi puting kosong ini sepatutnya diberhentikan apabila bayi sudah semakin besar. Ada yang berpendapat 6 bulan, ada 9 bulan dan ada yang setahun. Berapa pun umurnya puting kosong ini harus diberhentikan apabila gigi susu mula tumbuh. 


Adakah puting bayi ini elok atau buruk:
  • Puting dan jangkitan telinga - Satu kajian yang dilakukan oleh Akademi Ketua Pergigian mencadangkan bahawa penggunaan puting membawa kepada jangkitan telinga kerana ia "menyebabkan tiub auditori untuk menjadi luar biasa terbuka."
  • Puting boleh membawa kepada pendakap gigi - Walaupun sesetengah ibu bapa menggunakan puting untuk berhenti menghisap ibu jari, kajian di atas juga menunjukkan bahawa penggunaan berpanjangan puting boleh membawa kepada masalah-masalah yang sama seperti menghisap ibu jari. Masalah-masalah ini termasuklah:
  •  -  Ketumbuhan yang tidak wajar pada sekitar mulut 
  • Pertumbuhan gigi yang tidak teratur
  • - Pertumbuhan pada bentuk bumbung mulut (lelangit)
         
Semua ada pendapat sendiri. Ikutla hak masing-masing ye untuk kebaikan anak.
Share To:

Nadia Johari

Post A Comment:

2 comments so far,Add yours

  1. semua ibu nk yg terbaik utk anak kan :)

    nasib bek adam jenis xnk puting..ada je beli dulu..huhu..buat hiasan je la

    ReplyDelete
  2. Betul. Sokong yana. Semua ibu nak yg terbaik buat anak2. Kita buatlah apa jua asalkan tdk memudaratkan anak akan dtg.

    Anak cx pon husband tk izinkan pakai puting. Anyway. Baru tahu ngempeng tu apa. Huhu

    ReplyDelete