hai assalammualaikum

Makanan Penyebab bau Mulut Tu La Yang Sedap - Mungkin sesetengah orang tak suka dengan makanan yang menyebabkan punca bau mulut. Yela siapa yang suka mulut bau busuk. Tapi ada juga yang suka makan tapi takut nak makan, yela takut orang lain tak selesa dengan bau mulut kita. Ada juga yang belasah makan je dan tak kisah mulut bau ke ape, dah sedap kot..hahhaha..Macam nad la, tapi lepas makan, kena la jaga mulut supaya tak berbau. Lagi teruk masa buang air dalam jamban, kena la wangikan balik..ehehe..Nanti nad bagi petua ye.

Makanan penyebab bau mulut umumnya terjadi karena makanan tersebut memiliki kandungan sulfur yang kuat. Kandungan inilah yang menjadi sumber utama penyebab bau pada makanan. Nad tak kisah semua tu, yang penting  kita yang nak makan, makan jela. Antara makanan penyebab bau mulut ialah Ulaman seperti Petai, jengkol dan durian.

Petai


Ni salah satu kegemaran nad. Kalau makan dekat luar, makan tempat nasi berlauk, mesti tengok bahagian ulaman. Ada petai ke tidak. Kalau boleh tengok petai tu elok sikit kadang ada ulat, geli nak makan. Petai ni berbau, tapi memang dah suka nak buat macam mana kan. Selain baunya yang menyengat, petai ternyata memiliki manfaat yang baik bagi para penderita diabetes karena biji petai mampu meningkatkan produksi insulin dalam tubuh. Nad pernah buat entri pasal kebaikan petai. Boleh rujuk di SINI.

Durian


Durian. kadang orang tak suka sebab bau dia. Tapi durian ni kalau dah rasa sekali, dapat pulak yang manis, memang takkan berhenti makan. Masa tu lupalah segala bau dia tu..hehehe. Lagi sedap kalau dimakan dengan budu. Pertama kali nad belajar makan durian dengan budu masa dekat kolej. Ada entry dekat SINI. Masa tu dapat rasa macm tempoyak. Dan sejak tu suka makan tempoyak..Tak kisahla sambal tempyak, ikan patin masak tempoyak..memang tak terkata bila dapat makan.

Jengkol


Spesis macam petai juga. Cuma jengkol ni kadang ada yang pahit. Nad jarang makan jengkol, tapi kalau ada memang cuba..hahaa..

Ok kalau korang makan makanan yang berbau ni, mesti nak hilangkan bau mulut tu kan. Ni petua nad bagi
- Kunyah chewing gum
- Kunyah timun
- makan beras mentah dalam 10 biji selepas makan benda2 bau
- berus gigi selepas menggunakan dental floss dan kumur dgn listren
- Masa buang air, semburla bau wangi supaya bau tu tak terperap dalam jamban.
Share To:

Nadia Johari

Post A Comment:

4 comments so far,Add yours

  1. Ishhh petai tu la yang sedap kan.. tapi lepas makan kena tahanlah bau nya tu. Hihihi

    ReplyDelete
  2. tp kami ni xmkn pon mulut bau gak.. heheh

    ReplyDelete
  3. petai dengan durian tu tak boleh blah..hehe my favourite ever!

    ReplyDelete