aktiviti Snorkeling di Pulau Pangkor, Naik Bot di Pulau Pangkor, Keliling Pulau, Tempat Menarik Di Pulau Pangkor, Teluk Nipah Pulau Pangkor, Pusat Pemprosesan Hasil Perikanan, Pembuatan Bot di Pulau Pangkor, Tamn Fu Lin Kong Pulau Pangkor, Galeri atau Muzium Pangkor, Masjid Al-Badr 1000 selawat, Kota Belanda Pangkor.

hai assalammualaikum

Masa hari pertama datang ke Pulau Pangkor pun dah macam-macam aktiviti nad dengan keluarga buat, sambung pulak untuk hari kedua. Apa yang menarik boleh dilakukan dekat Pulau Pangkor memnag takkan dilepaskan. Bila dah datang, wajibla buat semua, kalau tak bila lagi nak datang kannn.

Boleh baca artikel sebelum ni :
Pulau Pangkor Destinasi Percutian
Makan Malam Di Ikan Bakar Shema Hashim Pulau Pangkor.

Sarapan pagi di Teluk Nipah Pulau Pangkor

Untuk hari kedua memang tak sabar ni, tapi sebelum tu kena la sarapan pagi dulu. Dekat sini memang tak perlu risau bab makanan, semua ada. Pagi tu nad makan Nasi lemak dengan Milo ais. Sebenarnya nasi lemak ni adik nad beli untuk makan dekat bilik, tapi nad dengan suami nak keluar pagi-pagi tengok keadaan dekat sini. Mana syok dalam bilik je kann..Pergi la satu kedai ni. Pagi-pagi dah ramai orang..fuh..diaorang pun dah tak menyabar nak buat aktiviti air ni.

Burung Enggang Jinak

Tarikan Pulau Pangkor Burung Enggang Jinak

Pagi tu kitaorang sangat bertuahla, sebab dapat jumpa burung enggak ni dekat kedai tu. Ye!!, sebenarnya ada satu tempat, yang mana banyak burung Enggang datang ke sini. Ni merupakan salah satu tarikan di Pulau Pangkor.

Burung enggang makan nasi

Burung Enggang ni jinak, dan mesra dan boleh bagi makanan dekat burung Enggang ni. Siapa yang bernasib baik, bolehlah bagi burung ni makan. Sepatutnya burung Enggang ni datang petang, entah pgi ni dia sampai juga..hahaa..Memang bertuah, dia kesiankan nad la tu sebab nak sangat tengok burung Enggang ni secara dekat. Burung ni makan nasi..ahhaa..

Credit pic: Kerex Studio

Credit pic: Kerex Studio

Lepas sarapan tu, nad pergi ke pantai sekejap. Ya Allah, sedapnya bau laut, hirup udara segar, dengan angin dia yang asyikkk!!!..apa lagi bergamabr la..Tak sabar nak main air. Tapi tak alam lepas tu, hujan turun pulak. Weii sedih weii...kalau tak boleh buat aktiviti air, naik bot semua..Tunggu punya tunggu, nasib baik hujan dah berhenti dalam pukul 10.30 pagi. Lepas tu cepat-cepat pergi ke tempat bot. Legaa..gembira sangatt...

Budak kecik ni tak sabar nak main air..seksiiCredit pic: Kerex Studio

Aktiviti Pusing Keliling Pulau Dan Snorkeling

Hah!!, ingat tak, masa nak beli tiket Feri ada akak India tu, bagi harga naik bot dan snorkeling. Harga pun murah. Ada nad tulis dekat SINI. Baca ye...hehee..Dekat Teluk Nipah, banyak kedai untuk aktiviti snorkeling, naik bot keliling pulau, dan aktiviti air seperti banana, jetski, tapi kena pandai tengok harga la. Disebabkan nad dah siap-siap booking masa nak beli tiket Feri, resit pun simpan baik,nad pun call orang yang incharge bot kitaorang. Nama orang itu abang Rosli, tuan empunya kedai yang kitaorang tempah nak naik bot dia tu. Nad cakap pukul berapa nak datang, dia on je. Mesra je abang Rosli ni.

Lie Pang Water Sport

Nama kedai dia Lie Pang Water Sport ( Rosli Pangkor ). Nad ambil package naik bot keliling pulau dan snorkeling. Semuanya RM150 dah termasuk life jacket dan google mata tu. Harga ni mungkin untuk 10 orang, tapi kitaorang naik lebih daripada 10 orang termasuk kanak-kanak. Masa ni mak dengan ayah tak pergi, sebab ada anak adik. Mak jaga anak adik, ayah pulak tiba-tiba tak sihat..alahaii..

My sister dengan anaknya

\Pakai Life jacket untuk keselamatan
Credit pic: Kerex Studio


 Credit pic: Kerex Studio

Sebelum naik pakai life jacket dengan pilih selipar. Sebab dia cakap kat sana, batunya tajam-tajam. Nak keselamatan, pakai kasut yang bersesuaian. Kasut pun diaorang dah sediakan, korang pilih saiz je mana yang sesuai. Kasut korang pun takkan hilang sebab dah disediakan bakul. Takda orang ambil atau curi. Kalau hilang tu salah kedaila..hahaa..

Credit pic: Kerex Studio
 

Credit pic: Kerex Studio

Tengok berapa ramai pergi..hehee..Tak sabar nak naik bot.

Pelbagai Bentuk Batu

Aktiviti naik bot pun bermula...lama tak naik bot terbuka macam ni..hahaha. Kakak nad siap pesan dekat budak tukang bawak bot tu " dik bawak slow-slow ye, ade budak-budak ni"..haaahha.."dik kau pandai berenang tak"...Layan jela dik oiii..

Sepanjang naik bot tu, Fariza senyap je..hahha..dahla kena pakai life jacket, pertama kali naik bot rasa lain je ye..hahaa. Dia tak suka pakai Life Jacket sebenarnya..rasa tak bebas..hahaa..

Batu bentuk penyu

Batu bentuk buaya

Sepanjang keliling pulau, orang yang bawak bot ni akan tunjuk bentuk batu yang pelbagai bentuk. Ada bentuk kalimah Allah, ada bentuk Ikan paus, bentuk kaki orang, dan bentuk buaya. Aku tengok depan mata pun terpegun. Allhuakbar!!..memang betul-betul nampak rupa. Kalau korang tengok gambar nad pos tu antara bentuk yang sempat nad snap. Ada dalam video sedikit juga.

Credit pic: Kerex Studio

Credit pic: Kerex Studio

Aktiviti Snorkeling

Lepas selesai tengok bentuk batu, kitaorang dibawa ke Islan BBQ. Nad rasa dulu namanya lain kot, tapi budak yang bawak tu kata Island BBQ. kau tengok banyak manusia dekat sini nak lakukan aktiviti snorkeling. Dekat sini, budak tu akan tinggalkan kitaorang, tak kira sampai pukul berapa. Budak tu pulak akan balik ke tempat kedai. Bila kau dah puas, kau bukan kene berenang balik tau..ahhaa..nak mampus..kau telefon balik nombor yang ada dekat Life Jacket tu, nanti akan ada orang yang ambil, sama ada budak yang sama atau budak lain.

hahaha..si kecik dengan life jacketnyaCredit pic: Kerex Studio

Credit pic: Kerex Studio

Credit pic: Kerex Studio

Dia akan bagi roti untuk kita bagi dekat ikan, biar ikan datang..huhuhu..syokk ooo..Dapat tengok ikan yang belang-belang tu. Sayangnya, nad takda bekas kalis telefon ataupun telefon kalis air, ataupun gopro nak ambil moment dalam air..huhu..takpela..yang penting dapat tengokk..

Abang Ipar tu tengah cari harta karun
Credit pic: Kerex Studio

Credit pic: Kerex Studio

Credit pic: Kerex Studio

Roti untuk bagi ikan makan..ikan  warni datang..
Credit pic: Kerex Studio

Credit pic: Kerex Studio

Credit pic: Kerex Studio

Tempat sini cetek sikit, nak lagi dalam ada tempat dia. Tengokla Fariza, dibaringkan macam tu, tak suka..hahaa..


Syok weii snorkeling ni...terngiang-ngiang lagi dalam kepala bila tengok gambar ni..hahaa..ni video dimbil masa menaiki bot dan snorkeling..

Credit pic: Kerex Studio

Dah puas, kena la balik. Sebab check put resort pukul 12 tengahari..

Credit pic: Kerex Studio

Anak tarzan mana ni..hahaa
Credit pic: Kerex Studio

Boleh bersihkan diri, ada disediakan paip untuk bersihkan diri dari segala pasir.

Abang Rusli
Credit pic: Kerex Studio

Credit pic: Kerex Studio

Ni la abang Rusli. Masa ni dia ambil kitaorang naik bot guna dron. Ada videonya dekat adik ipar kita. Tak ambil lagi.

Tempat Menarik Di Pulau Pangkor Yang Perlu Dikunjungi

Selesai buat aktiviti pantai, kitaorang pun bersiap nak check out resort. Masa nak balik tu, kitaorang naik teksi van pink tu semula. Kalau dekat resort ni, orang dekat kaunter tu yang tolong telefonkan teksi van pink tu. Jadi kitaorang cuma tunggu teksi van pink tu sampai.

Kali ni guna dua van..haaha..taknak sempit macam masa mula-mula datang..Masa naik tu, orang van tu cakap, nak pusing-pusing dekat Pangkor ni tak. Ada 7 tempat yang boleh dilawati dekat Pulau pangkor ni yang menjadi tarikan pelancong.

Tempat-tempat menarik di Pulau Pangkor

Kakak bincang dengan abang ipar, dan diaorang pun on. Mestilah on sebab dah datang Pangkor, nak tengok tempat menarik tu. Harga pusing-pusing naik teksi van pink ni RM80. Dia pusing semua tempat sampailah hantar ke Jeti semula. Satu van RM80..kalau pandai tawar, dapatla murah kot.

Teluk Nipah 

Ni la tempat pertama yang dituju. Dah macam dekat luar negara je. Tengokla ayah dengan empat orang anak perempuannya..hahaha.. Cantiknya laut dari sini..Angin pun kuat.


Credit pic: Kerex Studio

Credit pic: Kerex Studio

Pusat Pemprosesan Hasil Perikanan ( lokasi; Kampung Sungai Pinang Kecil )

Tempat yang wajib datang bila dah sampai Pulau Pangkor. Tempat proses perikanan.

Tempat wajib singgah

Credit pic: Kerex Studio

Sotong

Ikan

Bukan setakat ikan, sotong pun ada.

Credit pic: Kerex Studio

Credit pic: Kerex Studio

Beli bawak balik lerrr..

Dekat sini ada yang dah siap diproses, dan ada yang belum. Semestinya kitaorang beli sotong gula tu. Sotong pedas pun ada. Mr mafia beli ikan bilis parang agaknya..nad pun pertama kali nampaknya..Masa ni Fariza dah tidur..ngantuk sangat dia main pantai tadi.

Pembuatan Bot ( Lokasi: Kampung Sungai Pinang Kecil )

Orang van yang bawak kitaorang tu cakap buat bot ni berjuta harganya..fuh..Yang buat bot ni ialah orang Cina. Masa ni nad tak turun tengok, sebab nak cepat kan. Tapi mr mafia dapat tangkap gambar. Tengokla botnya tu besar. Kalau dah siap mesti cantik.

Credit pic: Kerex Studio

Taman Fu Lin Kong ( Lokasi; Kampung Sungai Pinang Besar )

Jala-jalan, masuk perkampungan orang Cina. Sampailah salah satu destinasi tempat menarik iaitu Taman Fu Lin Kong. Taman Fu lin Kong ni merupakan tempat Tokong Cina. Ada taman-taman yang menarik dekat sini. Dah macam dekat negeri Cina. Tapi masa ni  nad tak masuk sampai ke dalam, sebab Fariza pun tidur. Tak larat nak bawak dia ke hulur ke hilir. Cukupla dekat luar je, dan ambil gamabr sedikit..hehee.

Pandangan hadapan Fu Lin Kong

Patung ape ntah ni..haha

Cantik betul taman dia..nak naik atas tak larat

Jambatan kecik tembok cina..hahaa

Air kelapa tu menyegarkanCredit pic: Kerex Studio

Koboi mari..Credit pic: Kerex Studio

Dekat kawasan tu pun ada kedai jual frigde magnet, topi, makanan dan minuman. Murah-murah semuanya dekat situ weii..

Galeri /Muzium Pangkor ( Lokasi/; Bersebelahan Jeti Pangkor )

Lepas tu kitaorang dibawa ke Muzium Pangkor. Nampak la dekat situ pelbagai barangan lama yang dijumpai. Barang-barang tradisional semua ada. Sampan besar pun ada.

Tempat bersejarah Muzium Pangkor

Antara barang yang dipamerkan

Sampan


Credit pic: Kerex Studio

Credit pic: Kerex Studio

Bergaya sungguh ayah kita ni tau..ahaha
Credit pic: Kerex Studio

Makan Tengahari Di Perkampungan Melayu

Sebelum pergi ke Masjid Al-Badr. kitaorang masuk ke perkampuangan Melayu.

Credit pic: Kerex Studio

Credit pic: Kerex Studio

Makan tengahari..ikan keli peberet

Kedai ada hiasan ikan buntal..ehhe

Pelbagai lauk pauk

Dekat situ kitaorang makan tengahari. Yela perut lapar giler jalan sana sini..hahaa..Bagi kenyang perut dulu, baru jalan semula.

Masjid Al-Badr 1000 Selawat ( Lokasi: Kampung Teluk Gadung )

Salah satu masjid yang sangat cantik di Pulau Pangkor. Masjid ni baru sahaja dibina. Memang cantik sangat. Dari luar dah cantik apatah lagi bila masuk ke dalam.

Credit pic: Kerex Studio

Credit pic: Kerex Studio

Laluan masuk ke masjid ni pun sangat cantik. Macam pintu gerbang kecil. Masjid ni dibina di atas air. Macam masjid terapung juga la kan.

Credit pic: Kerex Studio

Credit pic: Kerex Studio

Credit pic: Kerex Studio

Credit pic: Kerex Studio

Masuk dalam, subhanallah, luas, cantik dan unik..Kenapa unik?? setiap dinding ada tulisan. Tulisan itu merupakan 1000 selawat. Sebab tu nama masjid ni Masjid Al-Badr 1000 selawat. Kereatif orangnya, tulisan pun cantik. Bila ada angin sejuk je.

Sekolah Tahfiz Darul

Berdekatan dekat masjid tu ada sekolah Tahfiz. Tak sempat nak ambil gamabr. sekolah Tahfiz yang baru dibina. Cantik sekolahnya. Besar pulak tu.

Credit pic: Kerex Studio

Kota Belanda ( Lokasi; Kampung Teluk Gedung )

Seterusnya dibawa ke tempat bersejarah iaitu Kota Belanda. Serba sedikit tentang Kota Belanda

Serangggg..
Credit pic: Kerex Studio

Kawan sama baya..hehee..
Credit pic: Kerex Studio

Mak kita pun nak serang..cun sangat..
Credit pic: Kerex Studio

Credit pic: Kerex Studio

Kota Belanda terletak di Pulau Pangkor, kira-kira 100 meter dari pantai.
1670 Kota Belanda ini dibina oleh Syarikat Hindia Timur Belanda (VOC) untuk menyimpan bijih timah yang diperolehi dari negeri Perak.

1690 Rakyat tempatan yang tidak bersetuju dengan cara Belandamemperolehi bijih timah tersebut dan telah membinasakan Kota Belanda ini .
1749 Belanda telah membinanya semula dan menempatkan seramai 80 orang pengawalnya di sini
Selepas tahun 1779 Kota Belanda tidak digunakan lagi kerana Belanda menumpukan kepada perdagangan rempah di Maluku, Indonesia . Belanda juga berhadapan dengan Perang Napoleon di Eropah .
1824 Belanda dan Inggeris secara tak rasmi membahagikan wilayah penguasaan masing-masing di Nusantara.
1973 Kota ini telah dibina semula oleh Jabatan Muzium dan telah diwartakan sebagai monumen lama dan tapak tanah bersejarah di bawah Akta Bendapurba 1976 dalam Seksyen No. 247 , Warta Kerajaan Negeri Perak bertarikh 31 Mac 1970.
1997 Kerajaan negeri Perak telah memajukan lagi kawasan ini sebagai kawasan perlancongan negeri Perak. Beberapa rumah limas tradisional negeri Perak telah dibina di sini. Pelbagai gerai makanan pakaian dan cenderamata ada di sini.

Beberapa bahagian kota ini telah dibaki semula dan diperindahkan di persekitaran perkampungan nelayan Melayu.

Selamat Tingal Pulau Pangkor

Kacau anak adik Fariza ni..Credit pic: Kerex Studio

Credit pic: Kerex Studio

Credit pic: Kerex Studio

Selesai jalan-jalan dekat Pulau Pangkor. Dah balik time..hehee. Van pun bawak pergi ke Jeti Lumut. Selamat tinggal Pulau Pangkor..Percutian yang takkan dilupakan..wihuuu..

Boleh baca artikel sebelum ni :
Pulau Pangkor Destinasi Percutian
Makan Malam Di Ikan Bakar Shema Hashim Pulau Pangkor.





Share To:

Nadia Johari

Post A Comment:

13 comments so far,Add yours

  1. Hmmm kali akhir saya ke Pangkor, Galeri dengan Masjid masih dalam pembinaan lagi. Tapi tempat lain tu memang pergi .. dibawa oleh bekas penghulu Pulau Pangkor yang ketika itu dok bawa teksi merah jambu tu.

    In Sha Allah, nanti saya akan ke Pangkor selepas anak bongsu yang baru lahir ni dah besar skit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah bekas penghulu tu..tu la walaupun dah pergi rasa nak pergi lagi..

      Delete
  2. lamaaaaa tak datang pangkor,dulu bujang2 selalu datang sini kebetulan ke rumah kawan ni bota hehehe..penah gak la dating balik hari ngan Mr D hahahah

    ReplyDelete
  3. wahh, bestnye pulau pangkor, tak sangka besar juga pulau pangkor ni, banyak tempat2 menarik rupenye...

    ReplyDelete
  4. tak sangka pulau pangkor byk tempat best..ingat ada ikan bilis je..kekekeke...

    ReplyDelete
  5. Wahhh....meriahnya tengok aktiviti berjalan dan bercuti Nad ni. Pandai cari tempat menarik untuk dilawati. Sebanyak ni yer ade di Pangkor ? Comelya si kecik tuh pakai baju kaler rainbow. Aunty bagi 5 bintang!

    ReplyDelete
  6. syok banyak gambar,teringin nak ke sini..tak tau bila sampai
    ~ Kisahsidairy~

    ReplyDelete
  7. Dyoknya snorkeling, try masa bujang dulu ja. Dah ada anak ni memang belum try lagi buat aktiviti lasak

    ReplyDelete
  8. wahh cantik and macam best jekk. rasa nak pergi sana !

    ReplyDelete
  9. wahhh nampak menarik. first time datang sini jemput singgah ke blog saya juga
    https://thisisme-38.blogspot.my

    ReplyDelete