hai assalammualaikum

Punca Tak Lalu Makan Nasi - Tujuh hari akhir Ramadhan, tiba-tiba nad tak lalu makan nasi. Pandang nasi pun tak boleh. Kalau nampak nasi mesti nak termuntah. Masa tu nad ingat, mungkin malam tu nad ada minum kopi jenama kopiko. Nad ni memnag tak boleh sebarang minum kopi. Kalau salah minum kopi mesti termuntah, pening, loya, semuala, kecuali kopi badang, nad ok minum. Tapi malam tu saja nad cari pasal minum kopi jenama lain. Tujuh hari akhir Ramadhan tu, nad lalu makan mihun atau makanan berkuah je.


Walaupun dah tak lalu makan nasi, tapi tetap nak berpuasa. sebab takda fikir apa pun. Tiga hari pada tujuh akhir Ramdhan nad masih berpuasa, walaupun lemah longlai dah sebab tak makan nasi. Pertama sekali memang teringin makan mihun. Tapi tak dapat, sudahnya makan meggi. Ada buat entry meggi dekat SINI..hehe. Lepas tu esoknya, teringin pulak makan mihun sup. Bila dapat, Allahuakbar, lega tekak. Sampai licin kita makan. Kita hirup kuah dia, nikmat betul masa tu.



Kali ketiga, nak makan laksa pulak. Samalah bila dapat makana yang kita inginkan, nikmat lain benor..hehee. Pastu rasa tak cukup satu laksa..dasyat..

Lepas tiga hari, setiap sahur mesti muntah dan tak lalu tengok nasi. Masa sahur memang kena makan nasi, sebab takut lapar, buat pun untuk mr mafia. Tu pun termuntah-muntah masa masak. Tahan jela. Rasa tak boleh masuk dapur dan tak boleh berdiri lama, sakit pinggang.


Lepas tu rasa lain macam, pergi beli Urin Test. Balik tu, terus cuba. Patutla tak lalu makan semua. Alhamdulillah, rezeki Ramadhan Allah nak beri. Nad mengandung rupanya. Patutla lain sangat rasa ni. Sekali jelas double line tu. Alhamdulillah..alhamdulillahh..Hajat nak bagi Fariza adik tercapai. Kesian kadang-kadang tengok dia sorang-sorang. Bila ada kawan bukan main suka lagi. Harap-harap munculnya adik dia nanti, dia gembira dan jadi kak long yang baik.

Sepatutnya boleh puasa penuh, tapi disebabkan loya terpaksa 4 hari skip..huaaa..Takpela, demi adik Fariza. Mohon korang doakan terbaik untuk kandungan nad. Syukur alhamdulillah.
hai assalammualaikum

Syampu Safi Shayla Pilihanku - Nad memang pengguna Syampu Safi Shayla. Memnag best shampu Safi Shayla ni sebab ada habastussauda. Sejak dikeluarkan, terus berkenan dan beli. Memang sesuai dengan rambut nad yang ada banyak masalah ni. Shampuu Safi Shayla ni banyak pilihan, ikut masalah rambut korang la ye. Macam nad, banyak kelemumur, rambut gatal. Jadi nad guna shampu Sfi Shayla Anti Kelemumur. Alhamdulillah, masalah kelemumur dah berkurang. Rambut sentiasa segar je.

Dapat hadiah dari Safi..


Safi Shayla Syampu Wanita Bertudung #HANYASAFISHAYLAUNTUKSAYA

Kita ni perempuan yang bertudung, mestilah kena jaga rambut elok-elok. Cuba bayangkan, pakai tudung nampak lawa, dengan makeup, wangi semua, sekali bila buka tudung, bau rambut busuk, kepam, gatal, gugur. Huishh, hilang kejelitaan tu. Lagi-lagi mereka yang aktif bersukan. Kalau rambut selesa, nak buat apa pun mesti dengan yakin kan. Walaupun bertudung, tak nampak, nanti kalau dah bersuami, takkan nak biarkan juga kan. Mestilah, nak sentiasa cantik dan wangi je rambut kita ni. Sebab tu Safi keluarkan Shampu Safi shayla untuk wanita bertudung.

Rangkaian produk Shampu Safi Shayla..pilihan nad ,shampu anti kelemumur

Memahami keperluan wanita bertudung moden, SAFI Shayla rangkaian jenama syampu khas wanita bertudung telah dilancarkan pada Oktober 2013. Dengan 8 varian diformulasikan dengan Habbatus Sauda yang mempunyai 1001 kebaikan, SAFI Shayla dapat menyelesaikan apa jua masalah rambut yang dialami oleh wanita bertudung.

“SAFI bukan sekadar sebuah jenama untuk pengguna. Ia punya jiwa dan hubungan akrab serta kepercayaan seperti keluarga dan teman bersama para pengguna. SAFI SHAYLA adalah kesinambungan kembara cantik jenama ini dalam inovasi produk menzahirkan manfaat terkitab khasiat Habbatus Sauda yang menjadi santapan Jujungan Mulia Rasullullah S.A.W  meriwayatkan 1001 manfaatnya untuk umat manusia kecuali apabila Izrail datang memanggil.  kami berbangga dan bersyukur kerana diberi ruang untuk memperkenalkan bukan sekadar syampu tetapi rangkaian lengkap produk penjagaaan rambut khusus untuk wanita bertudung”, Jelas Pengurus Kumpulan Produk SAFI, Mahsuri Sulaiman.

Pek fleksi dan botol

Memnag banyak jenama syampu antarabangsa yang masuk ke dalam pasaran syampu untuk wanita bertudung pada masa ini, tapi pilihan nad tetap SAFI Shayla..hehe. Safi Shayla ni ni ada dua jenis tau, satu dalam botol, satu dalam bentuk jimat iaitu pek fleksi. Macam nad, mula-mula beli yang botol, lepas tu sekarang guna pek fleksi, gunting dan masukkan dalam botol..jimat dan murah pek fleksi ni. Tahan lama juga walaupun dia pek fleksi.

Shampu Safi Shayla ada perapi rambut juga

Shampu Safi Shayla juga ada perapi rambut. Lepas shampu, boleh guna perapi rambut untuk cantikkan lagi rambut.

Kalau korang nak tau lebih lanjut berkenaan Safi, boleh layari saluran
Website: www.safi.com.my
YouTube:  https://www.youtube.com/watch?v=PHoGu4vxMws
Facebook:  www.facebook.com/SAFI.MY,
Instagram; @safimalaysia
hai assalammualaikum

Zakat dari segi bahasa bererti “BERSIH”, “SUCI”, . Zakat dari segi syarak pula ialah mengeluarkan sebahagian harta tertentu diberikan kepada golongan-golongan tertentu (asnaf) setelah memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan oleh syarak. Zakat adalah salah satu daripada rukun Islam yang LIMA.


Pusat Punggutan Zakat – MAIWP (PPZ-MAIWP) merupakan sebuah agensi yang berperanan sebagai amil yang dilantik oleh Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) untuk mengutip semua jenis zakat harta, di Wilayah Persekutuan. PPZ-MAIWP telah diberikan tanggungjawab oleh pihak MAIWP bagi mengutip semua jenis zakat di Wilayah Persekutuan iaitu di Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan ( tiada institusi lain yang dilantik untuk mengutip zakat harta selain PPZ-MAIWP di wilayah persekutuan ) . PPZ bukan uruskan untuk semua negeri, lain negeri lain nama pusat pungutan zakat dia ye. Sila ambil tahu tau!!.

Setiap zakat yang telah dikutip akan diserahkan kepada Baitulmal-MAIWP. Baitulmal-MAIWP akan mengagihkan setiap zakat kepada golongan asnaf yang berhak menerimanya. Boleh nampak kan dia punya prosedur supaya setiap asnaf yang berhak dapat menerima zakat secara adil dan saksama.

Isu Membayar Zakat Kepada Amil Yang Tidak Bertauliah

Dalam dunia ni, zakat pun ada juga orang nak ambil kesempatan. Ada antara individu yang sanggup menipu bahawa dia la pengutip zakat. Umat Islam selaku pembayar zakat dinasihatkan agar berhati-hati supaya tidak mempercayai individu tertentu yang mungkin menyamar sebagai pengutip zakat bagi pihak institusi zakat atau organisasi. Sebelum membuat pembayaran zakat, eloklah selidik dulu, amil yang telah didaftarkan oleh PPZ-MAIWP.

Masyarakat harus mengambil berat mengenai isu ini bagi mengelakkan menjadi mangsa penipuan. Contohnya, PPZ-MAIWP selaku badan yang bertanggungjawab ke atas kutipan di Wilayah Persekutuan turut menegaskan pihaknya kini telah menghantar notis makluman larangan mengutip zakat tanpa tauliah di semua lokasi termasuk di sektor swasta dan kerajaan  di sekitar Wilayah persekutuan bagi membendung gejala ini di kalangan masyarakat. Pemantauan berterusan dilakukan bagi memastikan tiada umat Islam di negeri ini ditipu oleh individu yang cuba mengambil kesempatan mendakwa sebagai amil tanpa menunjukkan surat tauliah.



Pengurusan zakat adalah dibawah bidangkuasa Majlis Agama Islam negeri-negeri. Contohnya di Wilayah Persekutuan, Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP). Majlis Agama Islam Negeri berkuasa penuh untuk melantik amil-amil zakat fitrah dan amil zakat harta di negeri-negeri mereka. Bagi memudahkan umat Islam membayar zakat fitrah, MAIWP melantik amil yang akan bertanggungjawab melaksanakan urusan tersebut.

Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) adalah sebuah pertubuhan perbadanan yang ditubuhkan di bawah subseksyen 4 (1) Akta Pentadbiran Undang-undang Islam (Wilayah-wilayah Persekutuan) 1993 (Akta 505) yang diberi kuasa untuk mengutip dan mengumpulkan zakat dari orang-orang Islam atau kumpulan orang-orang Islam atau syarikat-syarikat Islam YANG WAJIB MEMBAYAR ZAKAT KEPADA 8 ASNAF YANG WAJIB DI Wilayah Persekutuan.

MAIWP dengan persetujuan Yang Di Pertuan Agong, memberi kuasa dan melantik Pusat Pungutan Zakat (PPZ-MAIWP) sebagai amil untuk mengutip zakat sebagaimana yang diperuntukkan di bawah kaedah 10 Kaedah-Kaedah Pentadbiran Undang-undang Islam (Fitrah dan Zakat) 1952 sebagaimana diubahsuai oleh Perintah Wilayah Persekutuan (Pengubahsuaian Enakmen Pentadbiran Hukum Syarak) 1974.

Manakala bagi agihan zakat diuruskan oleh Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan melalui Bahagian Baitulmal

Akta Kesalahan Jenayah Syariah  (WILAYAH -WILAYAH PERSEKUTUAN)1997 (AKTA 559).

Perbuatan individu yang cuba mengambil kesempatan mendakwa sebagai amil tanpa menunjukkan surat tauliah bukan sahaja salah kepada penerima tetapi juga kepada pembayar kerana membayar zakat pada bukan yang hak

Sesiapa yang TIDAK dilantik oleh pihak MAIWP tidak boleh mengutip zakat di Wilayah Persekutuan dan jika melakukannya adalah SALAH di bawah SEKSYEN 33 AKTA 559 yang mana, ‘Mana-mana orang yang memungut zakat atau fitrah tanpa dia dilantik sebagai amil atau diberikankuasa oleh Majlis adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi tiga ribu ringgit atau penjara tidak melebihi 2 tahun atau kedua-duanya sekali.’

Manakala pembayar yang membayar zakat mereka kepada individu yang tidak dilantik MAIWP boleh didakwa dibawah SEKSYEN 34 AKTA 559 yang menyebut , ‘Mana-mana orang yang membayar zakat atau fitrah kepada  mana-mana orang yang tidak diberikan kuasa secara sah untuk memungut zakat atau fitrah adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi satu ribu ringgit atau penjara tidak melebihi 6 bulan atau kedua-duanya sekali.’

Orang Islam diseru supaya membayar zakat kepada agensi pungutan zakat bertauliah yang dilantik kerajaan bagi memastikan agihan bantuan zakat disalurkan secara adil kepada golongan yang layak. Sebab itu kita menggalakkan umat Islam membayar zakat masing-masing sama ada zakat perniagaan, zakat pendapatan, zakat simpanan, kepada agensi yang bertauliah seperti Pusat Pungutan Zakat - Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (PPZ-MAIWP) kerana agensi ini mempunyai sistem yang lebih lengkap termasuk maklumat dan data mengenai golongan berkaitan.


Bersesuaian dengan MOTO PPZ-MAIWP, “Memudahkan Anda Berzakat”, PPZ-MAIWP sentiasa memastikan segala urusan berkaitan zakat di permudahkan. Sama ada untuk mendapatkan maklumat zakat dan seterusnya membuat pembayaran zakat, semuanya dipermudahkan.

Setiap lapisan masyarakat akan mendapat maklumat berkaitan zakat melalui aktiviti-aktiviti turun padang yang mempunyai sasaran yang berbeza. Kini, kepelbagaian dakwah secara kreatif dilaksanakan bagi sasaran yang menyeluruh meliputi, ceramah; forum di
a.    Pelajar sekolah / Universiti
b.    Para pekerja (kerajaan / swasta)
c.    Syarikat-syarikat
d.    Peniaga – Pasar malam, pasar tani, downtown, uptown


Tidak terkecuali menerusi teknologi ICT yang kini menjadi pilihan utama masyarakat dalam urusan harian. Dakwah di alam maya turut dibuat bagi menyasarkan generasi-generasi muda / generasi gadget / generasi Y (GEN Y). Sekarang kan dah zaman moden, mestila media sosial menjadi pilihan anak muda. Antara media sosial yang digunakan ialah :
a.    Facebook
b.    Portal
c.    Twitter
d.    Blog

Setiap kempen / promosi yang di jalankan oleh PPZ-MAIWP mempunyai sasaran kumpulan tertentu dan dilakukan di beberapa tempat. Jika anda ingin mengetahui tentang zakat, anda boleh datang ke 11 kaunter zakat PPZ-MAIWP iaitu di boleh ke Wisma PPZ, Dataran Shamelin, Plaza RAH, Masjid Negara, Wangsa Maju, Wangsa Delima 6, Presint 9, Putrajaya, Presint Diplomatik, Putrajaya, Masjid At Taqwa, TTDI, Masjid Abd Rahman Bin AUF, Puchong, Masjid Imam Al Ghazali, Kepong, UTC Pudu Sentral dan Labuan Times Square, Labuan.

Harapan PPZ-MAIWP agar semua yang berkenaan dapat menunaikan amanah dan tanggungjawab mereka dengan baik dan jujur. Sebagai badan yang diberi amanah oleh Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP), PPZ-MAIWP mengharapkan dengan segala kemudahan yang telah mereka sediakan akan memberi lebih banyak ruang kepada masyarakat untuk mereka membuat pilihan untuk melunaskan tanggungjawab mereka kepada Allah s.w.t.  Selain itu, dengan zakat yang dikutip inilah menampung kehidupan seharian  kepada asnaf-asnaf yang  bergantung harap kepada Baitulmal. Tunai zakat anda di institusi yang dilantik agar duit zakat tersebut dapat memberi manfaat yang maksimum kepada asnaf dan disalurkan kepada mereka yang layak dengan adil dan saksama.



Ada contest untuk mereka yang ingin membayar zakat dengan potongan gaji..wah..menarik kan!!..Ye, sekarang boleh bayar zakat menerusi potongan gaji., jadi kalau korang nak tau lebih lanjut berkenaan zakat atau apa sahaja boleh layari
Portal PPZ-MAIWP: www.zakat.com.my
Facebook: Facebook.com/myzakat

Talian zakat: 1 300 88 5757








hai assalammualaikum

Hah!!, siapa suka tengok cerita puteri-puteri cantik seperti Rapunzel. Nad suka tengok cerita kartun macam ni. Dah jadi mak orang pun tetap layan cerita macam ni..hehee..best kan..Hah!!, korang baca sampai habis tau, sebab nad ada buat contest, nak bagi korang hadiah best punya..baca sampai habis ok..contest mudah je..hehee..



Rapunzel buat kemunculan menerusi "Tangled: The Series" 

Hah ni nak bagitau, si gadis jelita berambut panjang, Rapunzel akan muncul dalam siri animasi terbaharu Saluran Disney, “Tangled: The Series”! Ditayangkan pada setiap hari Ahad, pukul 11:30 pagi di Saluran Astro 615, siri ini adalah gabungan di antara filem hebat, “Tangled” yang dihasilkan oleh Studio Animasi Walt Disney pada 2010 dan filem pendek, “Tangled Ever After”. Siri ini menyaksikan Mandy Moore dan Zachary Levi kembali memegang watak mereka sebagai Rapunzel dan Eugene.

Diserikan lagi dengan visual rekaan animasi menarik yang diinspirasikan dari lukisan Rapunzel dalam filem asal, siri ini akan mengisahkan tentang pengembaraan Rapunzel apabila dia mula mengenali dengan lebih dekat ibu bapanya, kerajaannya, dan rakyat Coronora. Sifat tidak mudah putus asa dan sentiasa ingin mempelajari benda baru membuatkan dia menyedari yang masih banyak perlu dia terokai dalam dunia ini sebelum boleh menggalas tanggungjawabnya sebagai Puteri Coronora.

Kisah utama yang akan diketengahkan dalam siri ini adalah hubungan Rapunzel dengan rakan-rakan dan keluarganya. Watak-watak kesayangan ramai dari filem asal akan turut memeriahkan siri ini. Antaranya, kekasih sang puteri, Eugene Fitzherbert (atau Flynn Rider); panglima diraja yang juga rakan baiknya, Pascal; kudanya yang setia, Maximus; dan Snuggly Duckling Pub Thugs. Siri ini akan memperkenalkan watak baharu, Cassandra (suara oleh by Eden Espinosa), seorang wanita kental yang menjadi orang kuat Rapunzel. Tidak ketinggalan, ibu bapa Rapunzal, King Frederic (Clancy Brown) dan Queen Arianna (Julie Bowen).

Kisah Rapunzel yang dekat dengan penonton, menyentuh hati dan penuh gelak ketawa menekankan tentang pentingnya untuk membina dan mengekalkan hubungan sesama manusia, di samping mengenali kekuatan diri dan sifat-sifat positif dalam diri kita. Kecekalan, keyakinan, sikap positif dan kreativiti Rapinzel menjadikan beliau contoh terbaik untuk para penonton cilik yang juga sedang belajar untuk menggalas tanggungjawab baharu seperti Rapunzel.


Jangan lupa ambil bahagian dalam The Tangled Quest dari 21 Mei hingga 30 Jun untuk memenangi hadiah-hadiah eksklusif “Tangled: the Series”!

Untuk meraikan kemunculan semula Rapunzel di Asia Tenggara, Saluran Disney memperkenalkan pencarian watak di pelbagai platform, Tangled Quest. Dari 21 Mei hingga 30 Jun, para kanak-kanak dan keluarga mereka boleh mengambil bahagian dengan mengambil gambar Rapunzel, Eugene, Maximus atau Pascal dengan lambang Tangled Quest di Saluran Disney dan platform sosial milik Disney dan memuat naik di laman web Tangled Quest (www.tangledquest.com). Lapan puluh (80) pemenang bertuah berpeluang memenangi beg cenderahati eksklusif yang bertemakan Tangled.



Tangled Quest akan membuat kemunculan di Malaysia dan mengajak peminat Saluran Disney menyertai keseronokan dengan menjejaki watak-watak siri ini di beberapa aktiviti menarik yang akan diadakan di Kuala Lumpur. Lokasinya akan diberitahu melalui petunjuk-petunjuk mingguan di Saluran Disney dan platform Astro Circle, jadi jangan ketinggalan! Selain beg cenderahati bertemakan Tangled, tiga pemenang bertuah akan berpeluang mengalami sendiri kisah pengembaraan Rapunzel di rumah dengan hadiah berupa ubah suai penuh bilik tidur bertemakan Tangled.

Siri ini memuatkan lagu-lagu yang diterbitkan oleh pemenang Academy Award dan Legenda Disney, Alan Menken, yang turut menggubah lagu filem asal.

Contest Hadiah Rapunzel Untuk Dimenangi 

Okeh! Macam yang nad janji kat atas tadi. Nad mencari 4 pembaca bertuah untuk diberikan hadiah menarik satu set dari Rapunzel:
1 x Rapunzel tote bags
1 x Rapunzel pouches
1 x Rapunzel dolls
1 x Disney Channel tumblers

Soalan:

Q: What day, time, and channel is “Tangled: The Series” aired? 
A: ???

Jawab soalan yang nad berikan seperti di atas,  dan Sambung ayat "Tie-breaker: Rapunzel is one of my kid’s favorite Disney Princesses because…( tidak melebihi 30 patah perkataan) di bahagian komen

Syarat peyertaan: Preferably the contest is only open to Malaysian parents with kids up to 14 years old

Contest tamat 31 jun ni..selamat mencuba..hadiah menarik ni...
hai assalammualaikum

Susu Kambing Hayra Untuk Kesihatan Dan Kecantikan - Sepanjang bulan puasa ni, nad amalkan minum susu kambing setiap kali bersahur dan berbuka untuk dapatkan tenaga. Lagi nad sekarang masih breasfeeding anak, jadi kena la ambil minuman yang boleh buat badan kita bertenaga selain ambil makanan berat. Seperti kita tau, susu kambing kan bagus untuk ibu yang menyusu. Bukan ibu je dapat khasiat, malah anak pun dapat. Tapi kali ni, nad minum susu kambing yang bukan sahaja beri kesihatan tubuh badan malah kecantikan. Hah!!, terkejut!!..hehee.

Susu kambing Hayra

Susu Kambing Hayra Campuran Kurma dan Tomato

Ni la Susu Kambing pilihan nad, Susu Kambing Hayra yang nad minum. Nampak tak ada gambar tomato. Kenapa nad cakap susu kambing ni untuk kecantikan? Hah!!, Susu Kambing Hayra ni lain dari yang lain. Selalu kita dengar susu kambing dicampur dengan kurma dan makanan sunnah lain, tapi susu kambing Hayra merupakan susu kambing pertama yang nad minum mempunyai campuran ekstrak kurma dan ekstrak tomato. Yaa tomato!!..kita tau kan tomato ni memang banyak khasiatnya untuk kulit kita, untuk kecantikan. Sebab tu, Susu Kambing Hayra kalau di ambil akan dapat mencantikkan wajah kita. Jarang kan kita nampak susu kambing dengan tomato. Kelebihan dua dalam 1, bukan sahaja untuk kesihatan malah kecantikan.

Minuman untuk berbuka dan bersahur

Mesti korang tertanya, kalau ada campur tomato, mesti warna air akan jadi warna merah atau pink ke. Eh!!, takdala, warna dia tetap putih. Tapi rasa dia, sedap betul..rasa vanila..serius, nad tak tipu. Sebab tu nad suka minum Susu Kambing Hayra ni. jangan risau, Susu Kambing Hayra ni takde pun bau hamis ke ape, bau wangi adalah..heehhe. Susu kambing Hayra ni bebas bahan chemical dan gula tambahan.

Kekal bertenaga dengan susu kambing Hayra

Khasiat Susu Kambing Hayra

Produk pertama di Malaysia yang menggunakan
- Susu Kambing Asli
- Ekstrak Tomato
- Ekstrak Kurma

Khasiat Susu Kambing
- menguatkan tulang dan gigi
- membantu merawat pelbagai penyakit kulit
- baik untuk kesihatan keseluruhan
- baik untuk gastrik
- baik untuk kesihatan dalaman
- kulit lebih berseri dan halus
- mencantikkan kulit dan merawat sel kulit mati
- memulihkan tenaga dan awet muda
- sesuai untuk ibu hamil
- sesuai untuk ibu menyusu
- sesuai untuk seisi keluarga

Khasiat Tomato
- mengandungi Vitamin A dan Vitamin C
- mengecilkan pori-pori di muka
- menghaluskan kulit
- memutihkan kulit
- mengatasi kulit berminyak
- menggebukan kulit
- mencerahkan kulit

Khasit Kurma
- menguatkan daya ingatan
- mengatasi masalah sembelit
- merawat asma dan kahak
- mengatasi ekzema

Cara penyediaannya pun senang.
- Campurkan 1 sachet ke dalam 200ml air suam atau panas
- Minum sebelum sarapan atau sebelum tidur
- Boleh di ambil 1-2 sachet sehari.

Minuman Susu Kambing Hayra ni boleh diambil oleh semua peringkat umur.
- Bayi (6 bln keatas) & Kanak-Kanak
- Ibu Mengandung
- Ibu Menyusu
- Warga Tua
- Penderita Penyakit
- Ahli sukan
- Pelajar & Pekerja
- Wanita yang Pentingkan Kecantikan
- Sesuai Untuk Seisi Keluarga

Susu kegemaran nad sekarang..cubalah

Susu Kambing kaya dengan kalsium, pottasium, phosphurus dan trytophan dimana keempat-empat elemen ni mampu menguatkan tulang dan pembangunan anak-anak serta gigi yang kuat. Ia juga dapat meningkatkan dan menguatkan paru-paru imun dan bertindak sebagai anti arthritis ( keradangan sendi) dan juga mengimbangi paras gula dalam darah. Eloklah amalkan minum susu kambing Hayra ni sekarang. Untuk dapatkan tenaga sepenuhnya sepanjang hari. sambil sihat sambil cantik gituw..hehhe..

Untuk maklumat lanjut:
Contact: 019-918 8525
Facebook: https://www.facebook.com/susukambinghayra/
Instagramhttps://www.instagram.com/susukambinghayra_hq/
hai assalammualaikum


Budak ni kalau tak tidur petang, dia akan tidur awal dalam pukul 8 malam gitu, lepastu mesti terbangun pukul 12 tengah malam..pastu paham-paham jela, mata dia segar bugar, yang kita dah ngantuk kena tidur nak masak sahur karang.

Paksa tidur balik takmau, sudahnya pergi bilik kerja daddy sebab dia ajak. Paham benor bila dia ajak pergi bilik kerja daddy dia. Main la dekat situ. Agak-agak macam dah lama main, ajak tidur..ok dia nak ikut. Kitaorang tidur depan tv.

Tutup semua lampu, baring dan susu. Ingatkan dah tidur bila tutup lampu dan susu, rupanya sampai ke sudah dia tak tidur..kejap-kejap kejut mommy bangun..menangis-nangis taknak tidur..hishh nad ni dah tak larat. Kita biar jela Fariza nangis..nangis pun nangis laa..

Lepas tu buka tv, biar dia layan sorang-sorang. Kita ngantukk sangat. Sambil nangis, sambil layan tv. Lama-lama senyap. Kita tersedar, tengok, Fariza duduk sandar dekt sofa layan tv. Kita pun sambung tidur. Sekali suami kejut dah 4.30 pagi..

Turn suami pulak jaga Fariza, kita masak sambil mamai. Dah siap masak, makan la. Fariza sekali sahur. Dah selesai sahur, duduk dekat sofa kejap, layan online, anak layan tv, sambil susu. Heaven betul awak ye..hahha. Sekarang budak ni dah tidur semula lepas kenyang makan sahur.

Huaaa..nak menangis rasanya bila tak cukup tidur..penat badan..baru nak lena..sekarang..kita nak sambung tidur..nite..hahahha

Macam ni la ada anak..
hai assalammualaikum

Haritu balik kampung, habis muka nad, sebab lupa nak bawak makeup remover dengan pencuci muka. Muka nad memang sensitif sikit, kena bersihkan dengan makeup remover, lepas tu baru cuci. Kalau tak, memang naik jerawat. Dah naik jerawat dua ketul dekat muka..geram je rasa. Membersih wajah merupakan perkara paling penting untuk mendapatkan kulit yang sihat samada anda menggunakan alat solek ataupun tidak. Membilas air semata-mata tidak mencukupi. Jadi kenala buang makeup dulu dengan pencuci makeup, lepas tu cuci muka dengan sabun pencuci.


Pembersih Makeup Dan Wajah Eversoft Baharu

Produk terbaru yang nad cuba pakai, produk pembersih makeup dan wajah daripada Eversoft. Produk ‘jimat masa’ ini menggabungkan langkah pembersihan yang pelbagai dalam 1 produk iaitu EVERSOFT™ 100% Organic Tomato Micellar Cleansing Water yang bertindak menanggalkan solekan, membersih dan menyegarkan kulit; manakala EVERSOFT™ 100% Organic Yuzu 2 in 1 Cleanser & Toner sangat sesuai bagi individu yang tidak menggunakan solekan. Menggunakan formulasi berasaskan bahan dan teknologi dari Jepun, pembersih baharu ini bebas daripada paraben, SLS, alcohol serta minyak mineral.

Dua pembersih wajah baharu EVERSOFT™ ini memberi lebih dari sekadar pembersih asas. Ia membersihkan wajah sambil menyegarkan kulit dan menanggalkan solekan. Bukan tu sahaja, malah dengan adanya  ekstrak organik Yuzu dan Tomato dapat memberi khasiat serta melindungi wajah dengan cara yang selamat pada kulit. Bagus kan. Packaging dia memang lawa. Warna hijau gitu. Kedua-dua permbersih ni hadir dalam bentuk pam. Jadi sangat mudah digunakan. Picit je dah keluar.

Selalunya nad akan guna penanggal makeup dulu baru cuci muka dengan pencuci muka.


EVERSOFT™ 100% Tomato Micellar Cleansing Water 

Harga: RM22.90 (Semenanjung)/ RM24.00 (Sabah & Sarawak)
Saiz: 300ml

Pertama sekali mesti tanggalkan makeup dengan EVERSOFT™ 100% Tomato Micellar Cleansing Water. Penanggal makeup ni merupakan pembersih wajah berasakan air, yang lembut dan berkesan untuk menanggal solekan dan membuang kotoran. Diperkaya dengan ekstrak organik Tomato yang tekenal dengan ciri-ciri antioksida bagi melawan radikal bebas yang disebabkan oleh sinaran UV dan pencemaran, pada masa yang sama menyegarkan kulit serta mengecilkan pori.



Produk ini turut mengandungi Bio-Hyaluronic Acid bagi mengekalkan lembapan dan mencegah nyahidrat. Ia menjadikan kulit wajah terasa bersih dan lembab sentiasa. Dengan pembersih solekan yang tidak memerlukan bilasan air ini, pengguna boleh melangkau langkah membersih wajah dengan buih pembersih serta penggunaan toner. Anda hanya perlu memakai pelembab setelah menanggalkan solekan dan siap!


EVERSOFT™ 100% Organic Yuzu 2 in 1 Cleanser & Toner 

Harga  RM17.80 (Semenanjung)/ RM18.70 (Sabah & Sarawak)*
Saiz: 150ml


EVERSOFT™ 100% Organic Yuzu 2 in 1 Cleanser & Toner terhasil daripada formula gabungan 2 langkah pembersih kepada 1. Manik-manik merah jambu diperkaya dengan Tea Tree Oil dan Vitamin E yang membersih jauh kedalam kulit untuk menarik kotoran, manakala ekstrak organik buah Yuzu membantu meredakan kemerahan kulit, mengurangkan pembentukan jerawat, dan membuang cela pada wajah. Pembersih ini membersih dan mencerah dalam satu langkah tanpa meninggalkan sebarang kotoran. Langkah ini boleh diteruskan dengan penggunaan serum serta pelembab sebagai pelengkap kepada rejim penjagaan kulit wajah.

EVERSOFT™ Cleansers diperbuat daripada formulasi yang lembut pada kulit wajah dan berkesan untuk membersih jauh kedalam tanpa mengeringkan kulit sambil mengekalkan keseimbangan lembapan secara semula jadi. Setiap bilasan membekalkan kulit anda dengan nutrien agar kulit semakin cerah dan sihat sentiasa.

Kedua-dua produk boleh didapati di semua pasaraya utama, pasaraya besar dan farmasi seluruh negara. *Harga tertera termasuk 6% GST. Untuk maklumat lanjut, boleh layari Facebook Eversoft Skinz di https://www.facebook.com/EversoftSkinz/
hai assalammualaikum

Siapa layan drama TV3 pukul 10 malam Andainya Takdir, kita gen..hehe. Walaupun jalan ceritanya agak menggeramkan dan menyampah, tapi tetap nak layan, sebab nak tau apa kesudahan cerita ni. Perasan tak, heroin dalam cerita ni, Fatihah, watak kejap lembut, kejap geram. Bila tengok, memang kita geram kan, yela dah tau kena pukul, lagi nak balik rumah, boleh je mintak cerai kan. Tapi disebabkan laki dia kadang-kadang lembut, tu susah sikit, atau mungkin disebabkan anak. Dah namanya cerita kan, kena tanya pengarah la kalau nak ubah cerita tu..haaha.


Sebenarnya nad macam pernah tengok Fatihah ni berlakon sebelum ni, tapi mungkin tak perasan atau muka lain, atau bukan jadi heroin, jadi jarang tengok dia berlakon. Nama panggilan Fatihah ialah Nina Iskandar. Dia ada nama betul lagi..Bila tengok lakonan dia, memang menjadi, dia menjiwai watak. Perwatakan yang lemah lembut, raut wajah yang ayu, sesuai la berlakon dengan watak yang ayu dan sopan. Cantik je muka dia kan..


Baru tau Nina Iskandar ni asalnya dari Brunei. Patutla lawa. Nama sebenar dia Nur Akmalina Iskandar. Lahir 4 Ogos 1991. Umur sekarang 26 tahun..muda lagi weii..nad pun 29 tahun..hehee.

Pernah berlakon beberapa drama dan Filem antaranya:
Filem: Perempuan Muka Surat Tujuh, Sniper dan Lu, Gua Bro, Cari, Muka Surat Cinta, Pengantin Malam, Ada Apa Dengan Rina

Drama: Balkish, Rintihanku, Jika Itu Takdirku, Raya Ni Mesti Kahwin, Dendam Semalam, Terlarang Sudah Rinduku (2016), Andainya Takdir (2017)


Banyak rupanya, mungkin bila makeup lain, jadi lain, tu yang tak perasan tu. Bila dia berganding dengan Syukri Yahaya memang menjadi. Bagus betul.

hai assalammualaikum

Tenang Makan Meggi - Sekarang dah trending drama TV3 #AndainyaTakdir. Cerita kalau best memang akan naik, walaupun cerita ni banyak keburukan dan kekasarannya..Kalau korang tengok mesti korang faham kan, yela banyak aksi memukul, lepas tu berlaku depan anak. Bahay tau kalau budak-budak tengok..jadi orang dewasa, kalau nak tengok kene layan sorang-sorang..hahaa. Kalau tengok cerita ni, memang akan geram, atau pun akan buat darah tinggi..hahaa. Jangan over, drama je ok. Lepas habis drama sila hilangkan emosional anda itu..

Lepas je habis drama Andainya Takdir, tekak tiba-tiba nak makan meggi..hahaa. Geram punya pasal, nak makan meggi. Lagipun dah lama tak makan meggi oo..dalam beberapa bulan jugakla. Pergi dapur, tengok-tengok meggi habis. Tak beli stok meggi. Ada pun sebungkus ramen pedas..eee..taknakla makan..pedas gilerr..kalau buat kuah tak sedap..rasa lain. Tekak kita nak juga meggi berkuah..hirup kuah..slurpp..slurpp..

Naik bilik kerja mr mafia, paksa ajak pergi kedai mamak, semata nak makan meggi. Tak tau tekak ni kenapa nak makan makanan berkuah. Dah ngidam sebelum ni,nak berbuka mihun sup, tapi asyik tak dapat je, sebab mr mafia ada hal waktu berbuka, jadi nak suruh dia pergi bazar beli mihun sup tak boleh. Jadinya malam ni paksa juga ajak kedai mamak pergi makan meggi berkuah..Lagipun pagi sahur semalam nad muntah. Pastu pening dan mual, sebab tu nak makan-makanan berkuah.


Nasib dia nak..hehee.kadang mood mr mafia ni tak tentu. Suka kita..sampai je terus order meggi kari. Dapat je, terus hirup kuah dia..sluurrppppp!!!..Ya Allah, sedapnya..tekak ni rasa dapat sesuatu yang diinginkan memang legaaaa...Makan dan makan bersama air limau..

Alhamdulillah..lega dapat apa yang nak..tapi tetap teringin nak makan mihun sup..harap esok dapat..heehhe..
hai assalammualaikum

Dua Perkataan Yang Fariza Sebut - Nampak anak membesar depan mata memang menyeronokkan, walaupun kadangkala banyak benda yang dia lakukan buat kita geram..hahaha. Banyak dah tingkahlaku dia, perangai dia, cara dia berborak makin lama makin berbeza. Sekejap dengar cakap, sekejap tak dengar cakap. Nasib perempuan, kalau anak lelaki tak tau la kan. Usia Fariza sekarang Setahun 8 bulan. Lagi 4 bulan nak 2 tahun.


Sekarang ada dua perkataan yang dia selalu sebut. Mungkin perkataan ni dia selalu dengar mommy, daddy dia sebut atau sepupu dia cakap. Dua perkataan yang dia sebuat sekarang " Air " dan " Lari "..tapi dalam bahasa pelat dia " Yayi "..hahhaa.

Nak mintak air, memang dia akan cakap "air, air,air"..tapi masalahnya, semua jenis makanan, tak kira nasi, ikan, ayam, atau jajan dia iaitu makanan ringan, tetap dia sebuat " air "..hahaha..adehla. Untuk air memnag khas untuk kategori makanan. Tu jela dalam otak dia buat masa sekarang. Walaupun kadang dah ajar, " ni nasi ",,"ikannn.."..tetap " air " juga dalam otak dia tu..Sampai kadang nad tersilap, dia sebut air, nad pergi ambil air. Tapi nanti dia geleng, tunjuk lain, sebut air juga benda tu..pening juga mommy nak paham ayat dia..hahaa.

Lagi satu perkataan " Lari "..tapi dia sebuat " Yayi "..biasalah budak-budak, pelat. Mungkin belajar dari sepupu dia, sambil main, sambil sebut " lari, lari, lari "..sampai dah terlekat dalam kepala dia. Dia akan sebut bila dia ajak main kejar-kejar..hahaa. Yela dekat rumah ni, mommy dia jela kawan dia, jadi, nak lari pun belakang meja makan..tak pun bawah meja makan..hahaha. Bila ajak main kejar-kejar, atau nad saja nak kejar dia, dia sebutla "yayi..yayi..yyi.."..haha..geram pulak mommy tau..

Nanti kita cakap benda lain pulak ye. Setakat ni nak sebut mommy daddy belum lagi. Takpe kita belajar lagi. Kanak-kanak belajar dengan empat kaedah utama iaitu mendengar, melihat, mengalami dan mengulang. Galakkan anak berkomunikasi dengan melakukan pelbagaikan aktiviti lain termasuklah membaca buku, bermain, dan membuat aktiviti yang digemari untuk meningkatkan kemahiran dalam berkomunikasi. Mungkin masuk 2 tahun Fariza akan pandai sebut kalau terus ajar dia perkataan. Kadang budak cepat cakap sebab ada budak lain yang cakap. Yela dia dengar apa yang budak lain cakap. Tapi dekat rumah ni, Fariza sorang-sorang, jadi nad atau mr mafia kena cakap dengan dia.

Takpe, nanti mommy ajar Fariza ye..
hai assalammualaikum

Banyak sekarang website shoping online ni. Semestinya nad suka la, sebab nad ni memang kaki shoping online. Lagi-lagi kalau nampak barang dengan harga yang murah. Tak kisahla kalau shipping dia lama pun, yang penting murah kan. Hidup sekarang kena berjimat oii. Tapi dalam masa yang sama kene kontrol supayan tak shoping berlebihan dan boros. Salah satu website shoping online yang nad aim sangat, iaiatu SGshop. Belum lagi nad shoping dekat sini. Katanya semua barang dari China dan dua kali ganda lebih murah dari harga pasaran Malaysia..wow!!, terbeliak mata kita wak!!!..

Apa lagi terus kita buka lama web SGshop ni. Memang betul orang cakap, barangan dekat SGshop ni murah-murah. Barang besar-besar macam perabot, kamera, barangan rumah, eh semuala, murah weii..Mulalah tangan ni gatal klik sana sini..hahaha. Kan, siapa suruh buka kan..dah tergoda..Sebelum apa-apa dulu, mestilah daftar. Kot-kot ada yang berkenan, kita masuk shoping cart..kihkihkih..


Ayue Idris tengah buat contest ni, mencari 10 pemenang untuk menerima RM500 kredit di dalam Akaun SGShop anda. Apa lagi joinlaa..Klik banner ni ye..

Servis Yang Ditawarkan di SGshop

Untuk pengetahuan korang, servis yang ditawarkan di SGshop ni tempat kita shoping secara online yang menawarkan pelbagai barangan keperluan seperti barangan elektronik, kosmetik dan makeup,pakaian, barangan dapur, peralatan rumah, perabot, barangan photography dan banyak lagi yang semuanya datang daripada China. Barang yang datang daripada China memang murah kan, tapi sebelum ni hanya wujud Taoboa.com dan kita tak tau nak beli macam mana sebab tulisan dalam bahasa cina. Sebab tu terhasilnya SGshop memudahkn pengguna untuk membeli barangan dari China ni.


Bila nad tengok laman web SGshop ni memang mesra pengguna. Harga yang ditunjukkan pun dalam Ringgit Malaysia. Kalau tak paham, boleh tanya dekat help center. Ramai nad tengok kawan nad yang pernah shoping dekat SGshop bila feedback positif. Jadi nad pun tak ragu-ragu la nak beli. Lagipun tengok diaorang beli pun macam mudah sebab caranya sama macam shoping online yang lain. Kita pun dah jadi rambang mata tengok barangan dekat SGshop ni..jom tengok apa yang nad berkenan nak dekat SGshop ni dan kenapa??


Item Yang Menjadi Pilihan Di SGshop

1) Stage Casio/ EX-ZR55 CASIO Self Artifact Girls Beauty Household Digital Camera Card


Dah lama cari kamera yang kecik dan sesuai dengan nad. Mr mafia suruh bawak kamera dslr dia, tapi bila difikir balik, nad kadang bawak anak pergi event, memang takdela nak bawak kamera dslr tu.
Kamera memang penting bagi nad, lagi suka selfie. Kamera ni kalau nad dapat memang nad gembira betul. Yela, kamera phone sekarang, kalau ambil gamabr sangat kurang kualitinya. Jadi kalau ada kamera Stage Casio/ EX-ZR55 CASIO Self Artifact Girls Beauty Household Digital Camera Card gambar nad akan jadi lebih menarik dan cantik. Sebagai blogger ni, setiap gambar yang kita ambil mestilah cantik untuk orang tertarik dengan gambar tu. Lagi satu kamera ni connect dengan wifi. Jadi kalau nak update terus ke instagram, boleh pindah ke phone dah update terus..mudah je. Tak perlu nak kabel-kabel semua kan..hehee. Saiz pun sesuai dengan nad dah..Boleh selfie sekali..mudah dibawa kemana sahaja. Bila ada anak ni, nak bawak kamera dslr memang payah, jadi aklau ada kamera macam ni, mudah je, gambar pun cantik.

Korang boleh tengok di link yang nad beri ni : Stage Casio/ EX-ZR55 CASIO Self Artifact Girls Beauty Household Digital Camera Card


2) Teng Cloud 228 Mini Desktop Taobao Live Three Tripod Mobile Phone Self Timer Artifact Camera Tripod Support Equipment


Memang nad tengah mencari tripod ni. Sebabnya, mudah nak ambil gamabr, nak buat tutorial bila ada tripod ni. Yela, handphone atau kamera terletak elok je, tak perlu dipegang. Sekarang nad kalau ambil gambar, kena pegang atau letak handphone dekat tempat tertentu. Kadang handphone tak stabil bila letak, memang susah nak ambil gambar penuh. Suami ada tripod, tapi tak sesuai untuk handphone, tripod tu hanya untuk kamera dslr sahaja. Jadi Teng Cloud 228 Mini Desktop Taobao Live Three Tripod Mobile Phone Self Timer Artifact Camera Tripod Support Equipment nad nak sangat, sebab tripod ni boleh letak semua, tak kisah handphone, kamera dslr atau kamera kecik tu. Boleh tampung semua. Lagipun kecik dan sesuai la bawak pergi mana. Dan paling best, dapat 228+ Bluetooth Remote Control, Extended Self Bar 1288+ Mini Three Tripod 228 Mini Self Bar 1088+ Mini Three Tripod 228. Murah pun murah. Suka giler la.

Korang berkenan juga, boleh tengok link ni : Teng Cloud 228 Mini Desktop Taobao Live Three Tripod Mobile Phone Self Timer Artifact Camera Tripod Support Equipment


3) British Knight G4000 Sports Camera Waterproof Camera Under The Floating Diving 4K HD Digital Camera DV.


Yang ni pulak Sport camera waterproof. kalau pergi mana-mana boleh bawak ni. Masuk dalam air ke, pergi hiking ke, naik kereta ke..hah!!, best betul. Lama dah nak masuk dalam wishlist. Nak ambil pemandangan pun cantik..Memang suka giler la bila dapat ni..



4) Shipping Folding Bed Sofa 1.8 Multifunctional Large-Sized Apartment Combined Simple Sofa Cloth Small Sofa Bed 1.5


Terbekenan pulak dengan sofa ni. Dahla cantik, nampak selesa pulak tu. Boleh dibuat macam tilam pulak..hahaa. Memang tengah cari sofa nak bagi ruang ni luas lagi. Usha sofa yang nampak elegant sikit. Kalau boleh nak sofa yang lain dari yang lain...hehee. Cantik kan sofa ni..Banyak pilihan.


Nad rasa dah cukupla ni wishlist yang nad nak..hehee. Kebanyakan barang kamera, biasa blogger kan. Nak cari benda yang memudahkan mereka. Kalau boleh nak senaraikan banyak lagi barang yang kita nak..hehee..saja nak hasut korang suh shoping dekat sini..hahaa..

Kalau korang nak tengok lagi barang ape korang nak..korang boleh layari
Facebook : SGShop Malaysia
Instagram : @sgshop_malaysia

Jom korang meriahkan contest ni..harap nad bertuahla dapat hadiah ni..boleh choping..hehee..Kontest ini dianjurkan oleh SGSHop dengan kerjasama Blogger #AyueIdrisXSGShopMalaysia..
hai assalammualaikum

Nak berfesyen Biar Bepada - Macam biasa bila dah sampai musim raya, maka semua pereka fesyen akan keluarkan rekaan baju terbaru. Macam-macam jenis rekaan akan kita nampak dekat media sosial. Ada yang cantik, memang cantik giler, ada yang sederhana, tapi ada juga yang nampak cantik tapi pelik..hahaha. Tak tau la yang fesyen pelik ni macam mana dia boleh fikir nak buat. Kita kalau boleh berfesyen ni biar nampak cantik dan memudahkan kita. Ni kalau dah melaratkan kita, nak ke kita pakai macam tu.

Time nak raya ni la macam-macam pakaian pelik ada. Selalunya nad nampak baju lelaki je pelik, yang ni, nampak baju perempuan pelik..aduh..Salah satu contoh pakaian yang kita tengok memang lawa, tapi rupanya cara pemakaian dia yang nampak menyusahkan. Bila tengok gambar sahaja, kita fikir seluar dan baju dia. Mungkin pakai asing-asing. Tapi bila tengok cara tutorial dia, alamak..pening oii..berbelit-belit macam pakai shawl pulak..hahaa..

Nak Berfesyen Biar Berpada

Berfesyen tidak salah,tapi biarlah berpada dan kena dengan caranya. Cubaan bergaya keterlaluan boleh menjadikan kita bahan ketawa orang yang melihat. Ada beberapa peraturan yang perlu kita ikut agar gaya tidak pelik dan janggal


Kalau tengok baju ni memang menarik. Macam kain dengan baju . Tengok balik pun macam seluar kan. Baju memang ok sebab menutup aurat, dan tak jarang. Labuh pulak tu. Tapi rupanya tempat bahagian kain tu ditutup. Mesti tak paham kan..ok tengok tutorial dia buat. Harap korang tak penin.


Posted by Rody Veiled on Saturday, 29 April 2017
Nak berfesyen boleh, tapi biarlah nampak cantik di mata orang. Biarlah yang betul sikit..hehee. Takyahla buat pening orang. Ok sekian.. 
hai assalammualaikum

Dekorasi Glam Ruang Kerja Lebih Moden

Setiap hari ada je nak buat dengan ruang kerja ni. Yela, dahla kita ngadap meja ni hari-hari, update blog, online dekat meja kerja ni. Bila dah selalu tengok, ada je idea dekorasi nak bagi nampak ruang kerja ni betul-betul sesuai dengan apa yang nad inginkan. Disebabkan ruang kerja ni berada di ruang tamu, jadi mestilah nak cantikkan dia, biar orang pandang wah!!..gitu..hahaaha. Tapi takdela biarkan dia nampak serabut kan..kihkih..

Dengan meja kerja ni la nad letak barang review, kadang ambil gambar, macam-macam la. Jadi sikit-sikit nad ubah dia. Korang boleh baca artikel berkaitan ruang kerja nad ni, dari bersepah dulu sampai la sekarang, dah cantik sikit.. Artikel berkaitan http://miszrockers.blogspot.my/2016/05/pembaharuan-ruang-kerja-nad-my-workspace.html


Ni la rupa dekorasi ruang meja kerja nad terbaru..hehehe. Lepas dah siap meja, semuanya, nad tambah lagi benda atas meja. Macam laci warna warni tu, dengan bekas warna hitam tu. Bila ada bekas hitam tu nampak kemas dan tersusun barang yang sampai untuk direview. Kalau tak main letak je la..haishh..semak tengoknya. Nampak glam tak..nampak moden tak..hahaa. Berbulu-bulu ruang meja kerja kita..


Tambah dengan rak atas meja tu. Rak tu barang mr mafia dulu, dia suka beli barang ikea, dah tu terbiar. Nasibla ada lagi, boleh letak atas meja. Letak la hiasan bantal blogger diberi oleh blogger Liyliz, entry ada dekat SINI. Lukisan pemberian Dayang Deno, entry dekat SINI, hiasan lampu mr mafia punya, barang lama juga..banyak harta karun tau dalam rumah ni, bunga beli dekat kaison, hello kitty dapat dari Mcdonald dan magnet header pemberian Blogger Norhaidaz. Oh lupa corak batik yang nad buat masa rancangan Tumit Tinggi di TV1..boleh tengok dekat SINI...hehee. Mana yang cantik dan sesuai, nad letak dekat rak sini. Tak lupa juga button dan hedaer Kelab blogger Ben Ashaari.


Ok, carpet bulu-bulu tu nad beli dekat Shopee. Entry ada dekat SINI. Lampu tu pun mr mafia punya. Dekat lampu bantak perfecto masa dapat dekat event dan bantak lady bird kot, beli masa ada sale barang budak..hehe. Mr mafia cakap dah macam salji dah..sejuk je..ahhaa..

Kalau korang nak tau, ni la meja kerja nad update blog, nad buat tutorial, nad buat video..semua dekat sini..Nad takde bilik khas untuk semua tu. Semuanya buat dekat dengan anak..hehee.Masalah nad searang ialah pengcahayaan. Nampaknya kena cari lampu yang boleh menerangkan tempat ni. Lampu meja tak cukup terang, jadi nak ambil gambar sangatla susah. Takpe tu nanti kita selesaikan kemudian..hehee.

Mungkin bahagian rak atas, nak cari lapik nipis sikit. Nanti kita usha tempat dekorasi la ye..hehee. Ruang kerja dah raya dulu..ehhee
hai assalammualaikum

Cabaran bulan puasa bila ada anak ni, kena sediakan makanan diaorang. Bau makanan tu bula menusuk ke hidung buat kita nak makan juga..hahaha..sabar nad..sabarr..tu bukan cabaran besar, ada lagi besar.

Fariza ni jenisnya kalau makan mesti nak suap mommynya. Harini, nad bagi dia bergedil dan nasi. Alhamdulillah, dia memang dah makan sendiri. Jadi nad tolong perhati je la dia makan. Sambil perhati sambil main handphone. Tengah lalai online, anak datang, bagi tangan dia yang ada makanan dekat mulut kita. Yang kita ni tengah lalai..tiba-tiba ternganga pulak mulut. Lepas tu baru teringat.." eh mommy puasa la"..hahaha..nasib tak masuk mulut dan kunyah..adoii..


Fariza, jangan buat puasa mommy batal..mommy nak puasa penuh..haishh..tau nak jadi anak solehah,nak suapkan mommy..tapi tunggu waktu berbuka ye..hahaha

Haritu  pun sama..nak bagi jajan dia..yang ni sempatla rakam video. Beria- ria nak bagi, sampai nangis-nangis...comel je awak tau..

Harap dah besar pun, Fariza nak suapkan mommy ye.
hai assalammualaikum

Macam mana persiapan raya korang, dah selesai belum..hehehe. Nad dah selesai, baju, kasut, tudung semua dah ada..Eh!!, baru perasan, barang makeup la. Lagipun, barang makeup nad nak hampir habis. Mestilah, nak melaram, nak cantik masa raya nanti. Kalau semua dah baru untuk raya, semestinya makeup pun nak baru juga..hahha. Masa ni la kita nak shoping. Shoping online je, tak perlu susah-susah keluar..Apa lagi pergi ke website barang makeup kegemaran nad, Althea la. Althea tengah ada diskaun ni.

Sebelum ni nad pernah beli beberapa barang dari Althea, memang best. Salah satu kegemaran nad masa beli dekat Althea ialah eyeliner yang nad guna setiap hari. Suka giler kot. Sejak tu, nad suka dengan Althea. Lagi menarik sebab kebanyakan barang makeup Althea ni murah, berkualiti dan paling utama semua barangan makeup original dari Korea ok..Sekarang pun tengah tengok barang apa nak dicari untuk raya nanti. Haishh..rambang mata kalau bab makeup ni.

Raya Bersama Althea: Beli Dan Dapat Hadiah Percuma

Ni nad nak ajak korang shoping dekat Althea sekarang. Sebab apa?? Sebab sekarang Althea sedang mengadakan satu giveaway iaitu Althea Raya Giveaway Special. Specialnya giveaway ni, setiap pembelian yang korang beli di Althea, korang akan dapat salah satu hadiah PERCUMA yang ada di dalam gambar seperti di bawah.




Raya bersama Althea, beli dan dapat hadiah percuma ok. Ya, ya betul ni, bukan cobaan. Lepas korang dah pilih barang apa korang nak beli, lepas tu tambah 1 item hadiah percuma ni di shopping cart korang, tapi terhad 1 hadiah percuma sahaja bagi setiap pelanggan. Althea buat promosi kaw-kaw punya. Siap dengan Free Postage lagi dengan setiap pembelian RM 99.


Lagi satu, Nad suka shoping dekat Althea sebab akan dapat box kiut dan comel warna pink tu. Tapi kali ni, sempena Althea Raya Giveaway Special ni, korang akan Limited Edition Box warna hijau. Kotak Althea ni memang cantik, nad dah kumpul kotak dia, tersusun rapi..hehe.

Apa lagi korang, jom shoping dekat Althea. Mata nad dari semalam tak berhenti tengok barang makeup nak masuk dekat shoping cart..ahaha. Nad pun nak hadiah percuma jugak..rugi weii kalau korang tak shoping dekat Althea sekarang, diskaun, dapat hadiah percuma lagi, dapat kotak limited yang cantik lagi..meriah raya weii..Jom kita terjah Althea
Website : http://my.althea.kr/
Facebook : https://www.facebook.com/altheakorea
Instagram : http://www.instagram.com/altheakorea



hai assalammualaikum


Sebelum ni nampak orang post dekat facebook, dia tulis, pasal brim, bonus, apa ntah lagi lupa pulak. Yang kita ni, memang selalu la cek maybank2u tengok duit ape masuk..haahha. Pada masa sama, mengharap duit BRIM masuk..kihkih. Yela, nak raya, kena guna duit. Harini macam biasa, setiap pagi cek maybank2u. Tiba-tiba tengok angka, eh bertambah pula duit..banyak pulak tu..Apa lagi gigih tengok bahagian transaction. Syukur, duit BRIM masuk rupanya..hehehe..

Duit ni bukan guna untuk raya pun. Nad simpan, lepas tu nak guna untuk bayar PTPTN..ermm..kang ada yang tertunggak PTPTN tu kang..Duit BRIM ni untuk fasa kedua. Fasa pertama dah dapat haritu. Tinggal satu lagi fasa la iaitu fasa ketiga..lepas tu tunggu la tahun depan nak dapat BRIM lagi..hehee. Nad daftar bawah keluarga. Jadi dapatla jumlah untuk keluarga. Alhamdulillah, bolehla tampung sikit perbelanjaan ni.

Kira ni macam duit raya la kan..hahaha. Orang memberi, kita terima dengan hati terbuka..bukan senang orang nak bagi macam tu je kan. Walaupun kena isi borang bagai..hehhee. Marilah kita simpan, dan beranakkan dia menjadi jumlah yang banyak. Dalam ekonomi yang tak menentu ni, tak boleh membazir, boros. Kene jimat cermat. Habis macam tu je rugi betul.

Yang masa fasa pertama pun nad simpan, tak guna. Jadi untuk duit BRIM ni memang nad nak simpan. Bolehla gunakan untuk emergency kes ke ape..

Kalau nak tau pasal BRIM ni boleh terus berhubung terus dengan talian bebas tol  1800-88-2716 (LHDNM) atau 03-8882 4565/4566 (Kementerian Kewangan Malaysia) ataupun hantar kepada emel ke br1m@treasury.gov.my.


hai assalammualaikum

Mood Dekorasi, Tiga Barang Dari Shopee Dah Sampai

Setiap kali masuk group dekorasi, tengok diaorang dekorasi rumah, cantiknya la. Bersih, kemas, ish geram je rasa. Bila dah masuk group tu, memang membuak-buak hati kita nak mendekorasi rumah jugak. Tapi duit tak mencukupi. Nasib baik jumpa shoping online Shopee. Walaupun banyak laman web shoping murah-murah, tapi nad rasa shopee la jual barang dari RM1 weii..hahaa..Tapi kene tengok juga barang tu.

Ingat tak entry nad pasal Shopee..hah!! kalau tak ingat meh nad ingatkan balik..hahaa.. pergi ke link yang nad bagi ni http://miszrockers.blogspot.my/2017/05/shoping-online-raya-di-shopee-murah-je.html..semua kat situ ada jawapannya. Shopee ni bukan sahaja tempat membeli malah untuk korang jual barang pun boleh.

Nad memang tengah mood nak mendekorasi ni. Tapi buat masa ni nad nak dekorasi ruang meja nad..hehee. spesis nad memang tak boleh tengok ruang kerja macam kosong je, lepas tu bersepah. Mesti nak nampak kemas. Nak buat kerja pun bersemangat. Lagi dengan barang review, kalau main letak je, ish rimas tau tak..hahaa.


Dari dulu memang teringin sangat karpet bulu-bulu tu. Punyala cari tapi tak tau dekat mana. Lepas tu jumpa dekat ikea, mahal bebenor. Last-last nampak dekat Shopee, beli terus..hahaa. Harga pun murah weiii..

Dah alang-alang nak beli tu dekat Shopee, beli sekali tiga barang. Dua carpet dan satu tempat bekas makeup. Ketiga-tiga barang ni memang tengah cari. Jumlah ketiga barang ni tak sampai RM100 pun. Jumlah semua RM 99.27..berapa sen je lagi nak RM100..hehe..tapi ok la ..kalau beli karpet ni dekat luar, lebih RM50, lagi-lagi yang besar tu.


Dua karpet ni dari luar negara. Yang karpet kecik tu, harganya RM30 free shipping. Yang karpet besar tu harganya RM9.47, tapi ade shipping RM11 lebih je macam tu..total RM21.27..murah weii..Karpet besar tu ada saiz..korang boleh tengok dekat SINI. Ikut kesesuaian korang  nak letak karpet ni dekat mana. Untuk box makeup memang sampai awal sebab dari Kuala Lumpur. Dua karpet tu dari luar negara. Sebelum ni dia tulis bulan 6 baru sampai..adoii lamanya..takpe sabar..hahaa..tapi tup-tup dala seminggu gitu , sampai karpet ni..wah seronok. Karpet kecil datang dulu kemudian baru karpet besar datang..gembira..berbulu-bulu weii..hahaha..

Ruang meja kerja kita berbulu-bulu kau..haaha..




hai assalammualaikum

Kalau buka astro ceria, memang macam-macam cerita kartun ada. Terbaru, rancangan kartun Omar dan Hana. Bukan rancangan kartun biasa-biasa, tapi ada message yang disampaikan di situ. Rancangan Omar dan Hana ni konsep nyanyi-nyanyi juga macam Didi And Friends, tapi lebih kepada islamik. Memang bagus la untuk budak-budak.


Yang buat animasi Omar dan Hana pun dari syarikat yang sama buat Didi and Friends iaitu Digital Durian. Selalunya rancangan ni pukul 11.30 pagi dan 6.00 petang kot kalau tak silap di astro ceria 611. Tapi, nad lebih suka buka dekat youtube. Buat masa ni hanya ada beberapa lagu sahaja di youtube. Lagu Alhamdulillah, Main sama-sama, seronoknya puasa, dan terima kasih cikgu.

Comel je Omar dan Hana ni. Bagus lagu-lagu yang diaorang bawak, sebab dekat akhirnya mesti ada message yang elok akan disampaikan. Memang selalu tunjuk dekat Fariza sejak rancangan ni keluar. Banyak watak dalam rancangan ni selain Omar dan Hana, iaitu mama, papa, Faris, Sara, cikgu, ustaz, eh macam ramai je kan..hehee. Bestnya, Mama, Papa pun nyanyi termasuk ustaz..hehee..syok je tengok.


Salah satu lagu yang ada di youtube Omar dan Hana..Nad pun ikut enjoy sekali dengar..hehee. Apa lagi Fariza. Sebab kiut sangat watak diaorang ni. Bagus tunjukkan dekat anak, yela, islamik ni kena diterapkan dalam diri anak-anak juga.

Okla la..nak layan dengan Fariza kejap.

2039